Il piccolo caso Rasmussen mi offre lo spunto per parlare dello strano sondaggio di Piepoli, che rileva il PD al 29,5%. Posto che Piepoli, per il quale nutro scarsa simpatia, è il sondaggista che meglio ha previsto il risultato elettorale delle politiche 2008, mi permetto di dissentire dai pareri oltremodo sarcastici emersi in rete su questa rilevazione. Benché la gran parte dei sondaggi mostra il PD tracheggiare intorno al 25%, grosso modo i consensi dell'Ulivo durante il 2007/inizio 2008, il dato di Piepoli è tanto credibile quanto il recente 21,8% sparato da Crespi. Rasmussen is a pretty good pollster whose results are within the range of accuracy one wants from a pollster. But polling is a crowded business. And Rasmussen doesn’t also have a daily newspaper or a television network to tout his results. His business, however, requires attention. So how does he get that attention? Well in part he gets it with issue polling that, while basically methodologically sound, has question-wording that’s designed to lead to conservative-friendly results.Then the results come out and conservatives tout the results as vindicating their position. It’s free PR for Rasmussen, it’s a morale booster and message-driver for the right. And because the basic horserace polling is accurate enough, these kind of shenanigans don’t get Rasmussen dismissed as a surveyor.
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